27 Decembar, 2012 20:11
Filmovi i istina
Posted by megamind under [ Teme za polemiku ][ (35) Dodaj komentar ] | [ (0) Trekbekovi ]
Istina na filmu.
Ili - pojma nemam. Došlo mi da napišem neki tekst u kome ću da odmorim mozak, u kome neću da skupljam podatke po internetu i gde ću da postavljam pitanja i ne dajem odgovore. Istina je negde tamo. A gde nam je film? Uklješten negde ovde. Kaže li se tako? Kako? Pa, negde ovde? Gde god da je, ljudi će uvek nailaziti na filmove sa nejasnim dijalozima, radnjom, i činjenicama. Koliko smo se samo puta mi nervirali oko toga? Eto, još jedno pitanje. Nemam pojma koliko sam se puta nervirao.
Ne mogu baš da kažem da nisam razmišljao o čemu bih mogao da pišem u trenutku kad mi je sinula ideja za neki ovakav tekst. Nije ovo baš potpuna improvizacija, samo mislim da sam se malo zaglibio sa svim onim podacima i da hoću da se izduvam. A pošto ovo ionako niko ne čita, i nije neki problem. Dakle, šta to nama najviše smeta kod filmova pa nas tera na pljuvanje istih, i onda na komentarisanje "ma da, kao da je ovo moguće"? Pre odgovora da napomenem da sam u prošlim tekstovima pisao o nedeljivosti filma, i tome da je film jedna vrsta umetnosti. To stoji i ovde. Samo, u svakom žitu ima kukolja.
S druge strane, koliko druge umetnosti prate granice i pravila stvarnosti? Da li je greška samo odraz neznanja i netalentovanosti ili namerne primene samo radi pojačavanja osećaja? To je pitanje na koje se baš i ne može dati jedan tačan odgovor. Umetnost radi umetnosti, ili kako bilo, mislim da bismo ovde morali prvo da spomenemo Holivud. Tamo se ipak najbolje uočava tanka granica između umetnosti, šunda, namerne i uslovljene greške i nečeg što zarađuje novce. I to da se audio - vizuelni doživljaji, koji se danas prave i lažno nazivaju filmovima, ne mogu smatrati istim sam negde takođe napisao. Ostaju nam samo filmovi.
Prvo čega sam se setio, a to mi je jako privlačilo pažnju kad sam kao mali gledao filmove, su one tajanstvene laboratorije sa svim tim fizičkim i hemijskim eksperimentima. Epruvete bez prestanka ključaju, pune raznoraznih šarenih tečnosti, onda se pomeša nešto (čije ime ne znaju ni scenaristi) i dobije rešenje. Ili tajni napitak. I šta onda da radimo posle toga? Pošto sam upisao fakultet koji ima neke veze sa hemijom, zaista sam kao pravi laik očekivao laboratoriju nešto sličnu onoj na filmu. Dobio sam ja boje u eksperimentima, ali belu, mutno belu i prljavo belu. A bela čak nije ni boja. Da prestanem da gledam filmove sa glupim idejama? Ne...
Pomenuh fiziku. Skoro sam gledao film "Ratnik" (Warrior, 2011.), gde je jedan od junaka profesor fizike i svojim učenicima objašnjava II Njutnov zakon. Sila je masa puta ubrzanje, a on tamo mlatara nekom palicom za bejzbol. Niđe veze na kvadrat. Da ne pominjem seriju "Štreberi" (The Big Bang Theory), valjda je za Amerikance sve što nije sabiranje i oduzimanje viša matematika. Možda ovo ide i u prilog svim greškama i nebulozama koje se prave na filmovima - i previše tačnosti ume da bude zamorno. Primer matematike i idiotizma je film "Dobri Vil Hanting" (Good Will Hunting, 1997.) - ljudi se muče celog života, vežbaju zadatke, a tamo neko dođe i počne da škraba po tabli kao da je Lajbnic ili Gaus. Ma nemojte, molim vas.
Ono nekoliko ljudi koji ovo budu čitali će verovatno biti ražešćeni pa će nasesti na moju provokaciju. Otvoren sam za sve polemike. Možda sam trebao da nazovem tekst: "Gluposti i film"?! Druga vrsta gluposti (već sam se prebacio na novi naslov) u filmovima su sva ona naučno - fantastična izmišljanja, ali sa npr. pogrešno pretpostavljenom budućnošću. Da je kao po Terminatoru, već bismo bilo u debelim... Nećemo tu reč. "Povratak u budućnost 2" (Back to the Future, Part II, 1989.) je predvideo leteće skejtove već do 2015. godine. Može čak i čika Mrka da im pozavidi. Veliki sam fan SF-a, i fantazije u globalu, ovo napominjem samo zato što postoje ljudi koji će uvek reći da tako neke debilozne gluposti nikad neće gledati.
Na ovom mestu može da se priča i o tehničkim nedostacima, pa tako u svemirskom brodu možemo da vidimo fiksni telefon, mačeve od kartona, i milion drugih stvari. Mašta opet radi svašta. Ipak ne treba osuđivati fantastiku samo zbog nedostataka tehnologije. Čovek je hteo da leti još pre 2.500 godina, pa je znao samo da to može da uradi ako zalepi perje na sebe. Mada, kad se baš potrude mogu i da smisle nešto ne može da se prevaziđe ni današnjim "besprekornim" efektima. Svetlosna sablja je najlepši izum koji je film dao. Mogli bismo da završavamo polako?
Pa hajde, bio bi red. E tako, dolaze praznici, mozak je na plaćenom odsustvu, pa ja moram da se krpim sam kako znam i umem. Obećavam da će se on vrlo brzo vratiti, ne dam ja njemu tako dugo odsustvo, uvek se ugledam na ove naše "gazde". Bili vi meni živi i zdravi, i nemojte mi se ljutiti ako vam ne nađem nijedan link sa jutjuba. Pojedoh se živ. Mrtva istina.
29/12/2012, 00:33
filmovi bi mozda trebali da pretstavljaju neku drugu stvarnost. Gde je sve moguce. Naci napitak NO.9, napraviti time machine ili naci srodnu dusu..
Svakako se slazem da ima izuzetno nebuloznih stvari, ali opet...
Sta je istina?
29/12/2012, 12:58
Pre svega, hvala na komentaru. Što se tiče ovog teksta, napomenuo sam da želim samo da otvorim pitanja, bez nužnog odgovora. Kad bi se napravio neki film gde bi npr. istina bila ispunjavanje predizbornih obećenja, onda bismo opet imali problem i polemiku. U svakom slučaju, tema je beskonačna.
29/12/2012, 21:11
Film (kao i knjiga) apsolutno ne mora biti ostvarivo u stvarnosti da bi bilo dobro. Niti svaki uradak mora biti savršeno umjetničko djelo. Djelo se ostvaruje u sebi i u promatraču, zajebi radnju (ne doslovno radnju) :D Ne mora sve biti duboko misaono da bi valjalo :D
29/12/2012, 21:42
Pa ti mene zezaš ovde - to je bila i ideja ovog teksta :) , iako znam da sam malo zalutao i promašio suštinu. Napraviću mu rimejk ;)
29/12/2012, 22:06
teskt je odlican :) Ne treba mu rimejk vec part 2 :)
A sto se tice predizbornih obecanja i ispunjavanja istih. Niko se jos nije bavio tolikom naucnom fantastikom ;)
30/12/2012, 01:27
O-ho, reči hvale, to je već nešto što nisam očekivao :) . U svakom slučaju biće ili rimejk, ili spinof ili drugi deo, tema jeste preobimna :)
30/12/2012, 17:02
haha :) eto, ja jedva cekam.. ;)
filmovi su ionako samo moja omiljena tema za razgovor :)
30/12/2012, 18:41
Pa kad je tako, ima ovde još nekoliko otvorenih tema za razgovor, slobodna si da kreneš u diskusiju :) . A i ja da izreklamiram svoj blog :)
30/12/2012, 18:58
Nisam mogla da odolim, pa sam procitala opet, i opet.. hmm i opet :) Pa cu gundjati jos malo o tvojim mislima.. :) Ja cak i nisam fan SF-a, ali mislim da motivaciono preterivanje i nije tako losa stvar. Svakako da bica iz svemira i "they lived happily ever after" price ne podrzavam. Ali eto ta izmisljena (ili ne) laboratorija nam je mozda dala par hemicara. I da, Back to the future je zaista jedan caroban film, sa svim Doc-ovim izumima i teorijama :)
30/12/2012, 21:07
Ja dobih obožavaoca :) . Drago mi je! Ceo ovaj blog je smišljen da priča o samo jednom filmu: nema starih i novih, nema dobrih i loših žanrova (iako dobrih i loših filmova ima), nema stranih i domaćih, svi imaju isti tretman. E sad, jedno je scenario, drugo su likovi, radnja, rediteljski dodir. Za mene dobar film ne mora nužno da ima dobru radnju, zato i svemirci mogu da žive zajedno do kraja života, nije problem :)
01/01/2013, 19:27
Nemoj da se uobrazis :) Kad smo kod dobrih filmova.. Imas neku preporuku za mene? :)
01/01/2013, 21:20
Uobrazio sam se ja odavno :) . Imaš na ovom blogu preporuka koliko hoćeš, i zahuktavaju se. Probaj konkretnije: žanr, godina, glumci, reditelj, ...? :)
01/01/2013, 22:25
`40te, 50te :) Capra mozda, Preminger, Reed :) Klasici, Film-Noir, misterije, trileri :) za pocetak.. da ne trazim previse.. uobrazeni :)
01/01/2013, 22:46
O-ho, neko ko zna stvari :) . Ako je Preminger, onda Letter from Unknown Woman, 1948., ako je Capra, onda It Happened One Night, 1934., Reed i treći čovek. Mada verujem da si to sve pogledala ;)
02/01/2013, 16:31
Sta cu... To je moja oaza, tamo bezim kad nesto nije u redu :)
Zapravo ih jesam pogledala :) Ali mi se dopadaju preporuke..
Zar mislis da bih komentarisala tek tako? :)
02/01/2013, 18:58
Pre ovoga mi se činilo da sam usamljen u simpatijama prema holivudskim klasicima; kad ono... Inače, ima i drugih tekstova na ovom mom blogu, nije valjda samo ovaj dobar :) ?
02/01/2013, 21:28
Veruj mi da nisi usamljen.. Juce sam zapravo gledala Lauru.. :)
Sada cu sve da ih procitam (u nedostatku vremena nisam stigla ranije).. Imaces verujem puno posla oko odgovaranja :)
02/01/2013, 22:16
Videh da si postavila komentare i na drugim mestima - zato hvala :) . Ovde ću iskoristiti priliku da ostavim komentar radi komentara, jer će ovaj članak da postane jedan od čitanijih onda :D . Šta me briga! Inače, nadam se da ti se sviđa i moje pisanje a ne samo izbor filmova. Trudim se :)
02/01/2013, 22:25
Rekla sam da cu procitati :) Nisam htela da ispadnem alapaca koja ima misljenje o svemu (mada nije da nemam) :) Nema na cemu, bilo mi je zadovoljstvo :) Imam ja IMDB sto se tice odabira filmova, tako da, naravno da mi se dopada i kako pises :)
02/01/2013, 22:31
IMDb nije loše sredstvo za tu svrhu, ali je daleko od dobrog. Ipak je najbolje poslušati savet na drugom mestu :) . I hvala za ovaj novi kompliment ;)
02/01/2013, 22:34
Ne sluzi meni on kao merilo kvaliteta ( mada moram priznati da su cesto u pravu), vec informativno sredstvo :) ko, sta, gde, kako, nagrade, itd :) Samo ti nastavi ovako i bice ih jos :)
02/01/2013, 22:41
Ne, nije loš sajt, iako masa učestvuje u ocenjivanju :) . A i ocene otprilike odgovaraju... Planiram da nastavim, naročito posle vetra u leđa od novog obožavaoca :D
02/01/2013, 22:46
Sa nestrpljenjem iscekujem... :)
02/01/2013, 22:48
A ovo mi je bio najslabiji tekst. Izgleda sam se zeznuo u računici :)
02/01/2013, 22:55
Nemoj biti strog prema sebi.. mene je kupio naslov, pa sam onda ja morala biti u pravu, onda mi se dopao sagovornik... :) i eto nas... ja cu ti biti tutor za matematiku :P
02/01/2013, 22:59
Pretpostavljam da dolaziš sa srodno-matematičkih fakulteta (samo da nije FON :P), ali ne verujem da će mi ovde trebati toliko. Dovoljni su mi integrali :) . I trudim se da naslovima privučem "mušterije", a za ovu mi je jako drago što je uspelo :P
02/01/2013, 23:15
Nije fon :) Buduci inzenjer zapravo :) Nije samo naslov dobar, kada sam otvorila cokoladu nasla sam da je ukus zapravo opravdao foliju :)
02/01/2013, 23:16
Nemoj mi u istoj rečenici pominjati čokoladu i inženjera, da ne budemo na kraju iste profesije :)
02/01/2013, 23:22
Ako je tvoja cokolada od betona kao moja onda je to pun pogodak :)
02/01/2013, 23:24
Ne, ne :) . I nećemo o zanimanjima na ovom mestu :P
03/01/2013, 14:44
Nisam ja nista konkretno rekla :)
03/01/2013, 15:00
Matematika, betoni, ... :) Ups! Uglavnom, ti si samo uopisala jedan težak fakultet, a ja sam samo jedan loš student :)
03/01/2013, 17:54
druže, ako želiš , glasaj za zlatnu palmu blog.rs 2012, komentarom na moj post
03/01/2013, 19:49
Hvala na pozivu, nije ti loša ideja, samo mislim da se nisam dovoljno "prošetao" po svim drugim blogovima da bih mogao da dam objektivnu ocenu.
03/01/2013, 19:57
ne brini ,možemo biti više subjektivni , imaš vremena do 11 januara .pozdrav